امروز: 274
اين هفته: 274
هفته‌ي گذشته: 1844
اين ماه: 5733
ماه گذشته: 9648
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1
IMAGE
جشن روز ملی مدیریت اطلاعات سلامت سه شنبه, 18 ارديبهشت 1397
                                                            ادامه مطلب...
IMAGE
جشن روز جهانی بهداشت دست شنبه, 15 ارديبهشت 1397
                                                                ادامه مطلب...
IMAGE
جشن روز جهانی ماما شنبه, 15 ارديبهشت 1397
                                                            ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری مراسم تقدیر از پرسنل جانباز بیمارستان دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397
  برگزاری مراسم تقدیر و اهدای هدیه به پرسنل جانباز... ادامه مطلب...
IMAGE
تکریم 97 یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397
  برگزاری گردهمایی طرح تکریم ارباب رجوع با حضور جناب... ادامه مطلب...

تاریخچه روابط عمومی


تاریخچه روابط عمومی

برای نخستین بار در سال 1906 میلادی « آي وي لی » که خبرنگار روزنامه بود اولین دفتر روابط عمومی را در نیویورک تأسیس کرد . وی در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه ای به نام « اعلامیه اصول » هدف عمده روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم عنوان و تأکید کرد که هدف آن تبلیغات تجاری نیست .

روابط عمومی در ایران

نخستین واحد روابط عمومی در ایران در سال 1330 توسط دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد .

تعاریف روابط عمومی

- اسکات ام کاتلیپ صاحبنظر روابط عمومی در جهان : روابط عمومی ، اداره کردن وظایف ، شناسایی و ایجاد حفظ و نگهداری روابط مطلوب و حسنه بین سازمان و جامعه است ، جامعه ای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است .

- ادوارد برنیز از بنیانگذاران رشته روابط عمومی : روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مردم و تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم و کوشش برای همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با مؤسسه

تعریف کامل روابط عمومی

روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان ، تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری ، گفتاری ، دیداری و شنیداری است .

جایگاه تشكِیلاتِی روابط عمومِی

روابط عمومِی هردستگاه زِیر نظر مستقِیم بالاترِین مقام آن دستگاه اداره مِی شود .

مسئول روابط عمومِی ، حداقل مشاور رئِیس دستگاه بوده و حكم او مستقِیماً توسط رئِیس دستگاه صادر مِی شود .

مسوول روابط عمومِی در شوراِی برنامه رِیزِی ِیابالاترِین شوراِی تصمِیم گِیرندة ِی دستگاه شركت مِی نماِید و لازم است تمامِی اطلاعات مورد نِیاز در اختِیار اِیشان قرار گِیرد.

اصول برنامه ریزی در روابط عمومی

1- شناسایی مخاطبان

2- تعیین اهداف روابط عمومی براساس اهداف مؤسسه

3- تعیین پیام های روابط عمومی

4- تهیه پیش نویس برنامه و مشورت با مسئولان

کارکردهای کلان روابط عمومی

- جلب مشارکت مردمی

- ایجاد همدلی

- کمک به تحقق جامعه مدنی

ویژگیهای روابط عمومی مطلوب

- توجه به اصول اخلاقی

- توجه به روابط عمومی داخلی

- توجه به رهبران فکری

- ارتباط با رسانه ها

- مشاوره مدیریت

- اطلاع یابی

- ارتباط مردمی

- مدیریت علمی

- توجه به بازخورد

ویژگیهای کارشناس روابط عمومی

- مهارتهای علمی

- احساس مسئولیت اخلاقی

- آگاهی از سازمان

- آگاهی از جامعه

- نوآوری و خلاقیت

- آشنایی با علوم اجتماعی و روزنامه نگاری

- قدرت نویسندگی

- گوش دادن مؤثر و همدلی

- ایمان به حقانیت مخاطب

وجوه افتراق روابط عمومی و تبلیغات

روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و از نظر هدف ، شیوه ، ماهیت ، الگوی ارتباطی ، توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب تفاوت فاحشی دارند .

روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است و مخاطب در آن با آگاهی کامل ایفای نقش می کند . روابط عمومی صرفاً به دنبال اطلاع رسانی نیست بلکه فرایند اطلاع یابی را نیز باید دنبال کند .

اما در تبلیغ ، یکسویه بودن ارتباط مبلغ با مخاطب ، توجه صرف به منافع مؤسسه یا مبلغ ، دستکاری اطلاعات ، تحمیل عقاید به مخاطب و مشروعیت استفاده از راهها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به هدف مد نظر است . باید اضافه کرد در تبلیغات غرایز طبیعی مورد هدف است ولی در روابط عمومی ، هدف عقلانیت ارتباطی بوده و غایت فعالیتهای روابط عمومی ، آگاهی بخشی به مخاطب و دستیابی به اجماع و نظر مشترک ضمن گفتگو و بحث استدلالی و بهره گیری از دیدگاههای مخاطب است .

باتوجه به اینکه تبلیغات در پی ارتباط یکسویه و متكلم وحده بودن است بهتر است به جای تبلیغات از امور فرهنگی استفاده کرد .

ویژگی یک نوشته مطلوب در روابط عمومی

- اصل مخاطب شناسی

- اصل زمان و مکان

- انتقال سریع پیام

- جامعیت

- روشنی و صراحت

- درست نویسی و نگارش مناسب

- توازن

- وحدت موضوع

- سلامت قلم

- نظم و ترتیب و طبقه بندی مناسب مباحث نوشته

- انتخاب سبک مناسب

ارتباطات نوشتاری در روابط عمومی

- مکاتبات اداری ( نامه ، گزارش اداری )

- مقاله نویسی

- گزارش نویسی برای مطبوعات

- خبرنویسی

- مصاحبه

- پاسخگویی به رسانه ها ( تکذیب ، توضیح ، اصلاح ، تأیید )

- متون خاص ( سخنرانی ، متن آگهی ، گزارش آگهی ، بروشور ، کاتالوگ ، تبریک و تسلیت )