امروز: 96
ديروز:224
اين هفته: 320
هفته‌ي گذشته: 1834
اين ماه: 7068
ماه گذشته: 8402
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1
IMAGE
بازدید تیم خبری وبدا از بیمارستان ام البنین (س) سه شنبه, 17 مهر 1397
  بازدید تیم خبری وبدا از بیمارستان تخصص زنان ام... ادامه مطلب...
IMAGE
بازدیدمعاونت محترم درمان از بیمارستان ام البنین(س) دوشنبه, 09 مهر 1397
      بازدید معاونت محترم درمان از بیمارستان تخصصی... ادامه مطلب...
IMAGE
هفته دفاع مقدس پنج شنبه, 05 مهر 1397
  ((هفته دفاع مقدس)) بازدید از آسایشگاه جانبازان اعصاب... ادامه مطلب...
IMAGE
آماده سازی عیدی عید غدیر چهارشنبه, 07 شهریور 1397
  آماده سازی عیدی عید غدیر جهت اهدا به کلیه همکاران   ... ادامه مطلب...
IMAGE
جشن روز کارمند شهریور 97 یکشنبه, 04 شهریور 1397
                                  ادامه مطلب...

واحد بايگاني مدارك پزشكي


واحد بايگاني مدارك پزشكي

بايگاني

مجموعه اي از اطلاعات ذخيره شده بر اساس نوع سند و مدارك ويژه براي مدت زمان معين به همراه نام، كد يا شماره براي شناسايي و بازيابي آن ها مي باشد.

واحد بايگاني واحدي است كه امر سازماندهي، ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات بهداشتي و درماني را انجام مي دهد.

بايگاني پزشكي

پرونده هاي پزشكي نقشي حياتي در سيستم مراقبت هاي بهداشتي و درماني ايفا مي كنند. بايگاني صحيح اطلاعات مربوط به بيماران تنها شيوه اي است كه به وسيله آن يك مركز خدمات بهداشتي و درماني مي تواند به شكلي كارآمد به اطلاعاتي كه براي مراقبت بيمار ضروري است دست يابد. احتمال بروز دعاوي قانوني ايجاب مي كند كه هر مركز مراقبت بهداشتي و درماني يك سيستم كارآمد داشته باشد و افراد متخصص امر بايگاني و بازيابي را انجام دهند.

شرح وظايف واحد بايگاني مدارك پزشكي

1. رعایت قوانین و مقررات و ضوابط بیمارستان

2. دریافت پرونده پزشکی کامل و ثبت در دفتر ورود پرونده

3. تنظیم اوراق و حذف اوراق اضافی پرونده

4. الصاق پوشه برای هر پرونده و ثبت شماره پرونده، نام و نام خانوادگی بیمار بر روی پوشه

5. تلاش جهت رعایت اصل محرمانگی اطلاعات با رعایت اصول واگذاری پرونده پزشکی

6. بایگانی صحیح پرونده پزشکی طبق دستورالعمل بایگانی

7. بازیابی و تحویل پرونده های پزشکی از بایگانی به درخواست کننده طبق قوانین و دستورالعمل تحویل پرونده پزشکی

8. پیگیری جهت بازگشت پرونده هایی که تحویل بخش ها داده شده است.

9. اخذ درخواست کتبی پرونده پزشکی با دستور مسئول مدارک پزشکی و نگهداری تا زمان بازگشت پرونده

10. شمارش اوراق پرونده قبل از ارسال یا تحویل پرونده به درخواست کننده و چک آن در زمان تحویل گرفتن پرونده

11. ثبت شماره پرونده بر روی کلیشه های رادیولوژی و تحویل به بایگانی رادیولوژی

12. پیش بینی فضای مورد نیاز بایگانی و اعلام به مسئول مربوطه

13. حصول اطمینان از سالم بودن سیستم اطفاء حریق در بایگانی

14. تهیه گزارش از فعالیت ها و ارائه به سرپرست مربوطه

15. پاسخگویی به نامه های مراجع قانونی و ذیصلاح با هماهنگی مسئول مدارک پزشکی و ثبت اطلاعات در دفتر اندیکاتور

16. مشخص نمودن پرونده هایی که زمان امحای آن فرا رسیده است مطابق با دستورالعمل استاندارد (بستری15 سال، سرپایی5 سال، اورژانس3 سال )

17. کنترل نهایی پرونده های فایل شده و ارسال لیست پرونده های که به بایگانی نرسیده اند به مسئول مربوطه

18. انجام کلیه امور محوله طبق دستور مافوق

نشانگرهاي وضعيت مطلوب واحد بايگاني

¯ مسئول بایگانی کارشناس مدارک پزشکی باشد.

¯ پرسنل بایگانی حداقل کاردان مدارک پزشکی باشند.

¯ بکارگیری شماره دهی مناسب

¯ مرتب نمودن اوراق ، پانچ و گیره نمودن و پوشه گذاری پرونده ها ( عدم ارسال پرونده با پوشه هنگام پذیرش)

¯ پیگیری پرونده های ناقص

¯ ارسال پرونده به واحدهای درخواست دهنده و کنترل تحویل آنها

¯ استخراج و فایل پرونده های مورد نیاز برای پاسخگویی به نامه های اداری و پژوهشگران

¯ برآورد فضای فیزیکی مورد نیاز بایگانی

¯ در نظر گرفتن محل مناسب از لحاظ نور و رطوبت و هوا برای فایل پرونده ها

¯ در دسترس بودن وسایل ایمنی کافی از قبیل کپسول اکسیژن، ماسک، دستکش و ...

¯ برخورداری از تجهیزات مورد نیاز واحد از جمله تلفن، کامپیوترو...

¯ استفاده از برگه های استاندارد در پرونده های پزشکي

¯ پرونده های بیماران حداقل 15 سال به صورت کامل و بعد از طی مدت فوق به صورت خلاصه در بایگانی وجود داشته باشند. (پیگیری فرایند امحاء)

¯ استفاده از سیستم های نوین فایلینگ مدارک پزشکی (ترمینال و میدل) جهت فایل پرونده

¯ استفاده از كدبندي رنگي پوشه هاي پرونده جهت فایل و بازیابی سریع مدارک پزشکی

¯ نوع فایل نگهداری پرونده (ریلی)

¯ استفاده از راهنمای بایگانی

¯ وجود سيستم ردیابی امحای پرونده

¯ استفاده از کارت جایگزین و کارت خروجی پرونده

اهداف ويژه واحد بايگاني

¯ مرتب نمودن اوراق پرونده های پزشکی براساس ترتیب استاندارد

¯ کنترل شماره های داده شده به بیماران بستری از واحد پذیرش

¯ پیگیری پرونده های ناقص به منظور تکمیل آنها توسط پزشکان

¯ نظارت و کنترل برورود وخروج پرونده ها (پرونده هاي بلاتکليف، فراري، وديعه اي و...)

¯ پيگيري و کنترل تعدادپرونده هاي تشکيل شده با تعداد پرونده هاي تحويلي از واحد حسابداري ترخيص

¯ مشخص شدن وضعيت پرونده درهرلحظه از زمان

فعاليت هاي انجام شده واحد بايگاني

1. تهيه دفتر تحويل پرونده از واحد حسابداري ترخيص به واحد مدارك پزشكي بر اساس شماره پرونده

2. پيگيري پرونده هاي ارسال شده به نظام پزشكي و پزشكي قانوني

3. پيگيري پوشه هاي فاقد پرونده سال هاي قبل و بازيابي پرونده ها تا حد امكان

4. تهيه دفاتر تحويل پرونده به بخش ها جهت رفع نقص

5. تهيه برد جهت ثبت تحويل روزانه پرونده ها به واحدهاي درخواست دهنده و پيگيري آن ها

6. مرتب نمودن مكاتبات بر اساس سازمان هاي مورد مكاتبه

7. تهيه جزوه آموزشي جهت كارآموزان رشته مدارك پزشكي

8. انجام امور مربوط به بايگاني از طريق سيستم اطلاعات بيمارستاني

9. انجام امور مربوط به رفع نواقص پرونده پزشكي توسط سيستم اطلاعات بيمارستاني

10. طراحي و درخواست چاپ chart divider و استفاده از آن براي بيماران با مراجعات بيشتر از يك بار

11. درخواست پوشه تمام رنگي جهت مشخص نمودن موارد فوت نوزاد و سرعت در بازيابي آن ها جهت بررسي در كميته مرگ و مير نوزادان

12. همكاري جهت تهيه پمفلت و اسلايد آموزشي پيرامون اصول مستندسازي ويژه پرستاران، پزشكان و ارزشيابي بخش مدارك پزشكي

13. همكاري جهت تهيه دفترچه راهنماي بيمار

14. همكاري جهت به روز رساني سايت بيمارستان در حيطه بخش مدارك پزشكي